Det har känts som att var och vartannat bolag har vinstvarnat på sistone. Bland dessa finns Walmart, Adidas, Enersense, Weber, Kone, Verkkokauppa, Danske Bank, Spotlight, 24Sevenoffice, Uniper och Zalando. Jag vet att jag har missat många, men dessa är i alla fall ett axplock av en dryg månads vinstvarningar.
Är lågkonjunkturen här med andra ord? Ska man sälja allt och vänta ut den? Nja. Det är svårt att säga om en lågkonjunktur har kommit eller ens är på väg. Det är dessutom svårt att förutspå den ekonomiska aktiviteten och marknaden, varför sälja allt inte heller känns optimalt.
I princip alla dessa vinstvarningar pekar på två saker: inflation/högre kostnader och en sjunkande marginal. Vissa bolag flaggar till och med för högre omsättning, exempelvis Walmart, men att prishöjningarna inte kompenserar fullt ut för de ökande kostnaderna. Marginalpress helt enkelt.
Allt detta tycker jag gör att flera svenska storbolag lyser starkare, särskilt på industrisidan där bolagen brottas med marginaler men ändå hanterar det bra. Detaljhandeln har däremot fått ett antal snytingar med vinstvarnande Walmart, Zalando och Adidas. Walmarts vinstvarning sänkte i princip hela detaljhandelssektorn i USA och Europa.
En sak som jag tycker är noterbar är att de flesta aktier har fallit på vinstvarningarna, vilket i sig inte är konstigt. Under året har däremot många aktier tappat 20-50 procent och för att de sedan ska fortsätta ned efter vinstvarningen kan tolkas som att marknaden hade tolkat bolagets situation bättre än vad det verkligen var. Det tycker jag är anmärkningsvärt när sentimentet rent allmänt är väldigt negativt.
Nu har nästan alla svenska storbolag visat sina siffror så det känns inte riktigt aktuellt med vinstvarningar där, men många småbolag har inte rapporterat än. Jag skulle inte bli förvånad om det kom en eller några. Om det skulle vara riktigt illa för storbolagen borde de ha meddelat det i sina rapporter. I stället fick vi att orderingången är stark, men att en liten avmattning syns framöver.
Det är självklart ett tecken att många bolag vinstvarnar, men det visar också vilka som klarar av en svårare miljö och de som inte gör det. Jag tycker att de bolag som jag äger, däribland Volvo och Atlas Copco, har hanterat det bra. Det ökar min tro på dessa bolags framtid.