Bara på ett fåtal timmar kom det tre nyheter om lastbilstillverkaren Volvo av varierande grad vikt.


De två nyheterna av förhållandevis viktigare slag är försäljningen av Arquus, som är inriktad på försvarssektorn och en ofta glömd del av Volvo, och att Volvo drar ned produktionen med 10 procent i en lastbilsfabrik i Göteborg. Det ska nämnas att Arquus står för en enstaka procent av Volvos nettoomsättning och att Volvo självklart har många fabriker.


Arquus-försäljningen innebär en resultatsmäll på 900 miljoner kronor på rörelseresultatsnivå. Tillsammans med en aviserad försäljning tidigare av en asfaltsläggarverksamhet blir resultatsmällen sammanlagt runt 1,55 miljarder kronor i det fjärde kvartalet. Även om intäkterna är förhållandevis små för stora Volvo, skulle jag vilja ha mer information om de sålda delarna. Främst för marginaler, men även bara en förklaring till varför. Jag letade i årsredovisningen efter Arquus, men finansiella siffror lyste dessvärre med sin frånvaro.


Volvo ville sälja Arquus för några år sen, men fick inte det pris de ville ha. På grund av den nuvarande geopolitiska situationen har försvarsaktier rusat och likaså värderingarna, så Volvo tyckte nog sig få en vettig prislapp nu. Om förutsättningarna är rätt tycker jag att såna här renodlingar är bra; att göra sig av med små udda delar, men jag skulle som sagt gärna se fler siffror och förklaringar om dem.


Beträffande dagens andra nyhet är det inte jättekonstigt att produktionen dras ned lite. Visserligen är det lite av ett bekräftande att efterfrågan försämrats, men det är även något som vi alla väntat på och som Volvo dessutom hintat om själva.


Den tredje nyheten är bara en analytikerkommentar, men den var lite upplyftande så jag tog med den ändå. Deutsche Bank har Volvo som toppval i lastbilssektorn och menar att vår allas favoritlastbilstillverkare har högst kvalité. Banken upprepade för övrigt sin köprekommendation för Volvoaktien, men som jag tidigare skrivit så lägger jag inte så stor vikt vid analytikerkommentarer. Även om jag brukar läsa dem bara för att se deras tankar.


Angående Volvos aktie var den ned över 2 procent, men repade sig och var endast marginellt ned lite senare.