Boliden har haft en riktig mardrömsstart på veckan och till viss del kvartal. Tillsammans med en brand har lägre metallhalter tvingat gruv- och smältverksbolaget att vinstvarna, allt på en tisdag.


Mardrömsveckan inleddes med branden vid smältverket Rönnskär, där ett så kallat elektrolysverk totalförstördes under natten till tisdagen. Elektrolysverket krävs för att producera färdig koppar på det sätt som Boliden önskar och det kommer ta år innan det är återställt. Elektrolysverket står emellertid inte för en majoritet av produktionen vid anläggningen och produktionen exklusive elektrolysverket kommer att återstartas inom några veckor.


Bolaget kan inte uppskatta hur stor summa det krävs exakt för att bygga ett nytt elektrolysverk, men det handlar om en miljardsumma i alla fall.


Nu har Boliden inga problem med att hosta upp miljarder, nettoskulden är knappt 100 miljoner kronor, men det är inte bara kostnaden för återuppbyggandet som ställer till det. Till ekvationen ska det också läggas till det produktionsbortfall som det förstörda elektrolysverket medför och det leder i sin tur till att försäljningen drabbas.


Visserligen tror jag inte att det handlar om stora summor på koncernnivå, men för specifikt den anläggningen blir kostnaden högre än om bara byggkostnaderna skulle beaktas. Boliden ska dock ha försäkrat anläggningen och där ska även utebliven försäljning ingå, men vi alla vet hur försäkringsbolag är. Det kan ta hur lång tid som helst.


Boliden uppskattar att brandens påverkan på rörelseresultatet är 85 miljoner kronor i veckan under den tid som produktionen är stoppad. För helåret 2022 var rörelseresultatet 15,9 miljarder kronor.


Men nog om Rönnskär, det var inte det enda som gick snett för Boliden. I tisdagskvällens vinstvarning stod det att rörelseresultatet väntas minska med 700 miljoner kronor i det andra kvartalet. Av den summan härrörs 500 miljoner kronor till gruvverksamheten, alltså inte Rönnskär.


Det är lägre metallhalter i malmen som Boliden bryter och i en gruva har bolaget tvingats gräva på en plats med lägre halter på grund av säkerhetsskäl. En sak med gruvbolag är att kostnaden för att bryta exempelvis ett ton malm är detsamma oavsett om malmen är innehållsrik eller inte. Med andra ord kan marginalerna svänga en del beroende på gruvans metallhalter.


Som om det inte var nog med branden och lägre metallhalter meddelade även bolaget att produktionen i den irländska zinkgruvan Tara kommer att stoppas tillfälligt. Det verkar handla om år innan den är igång igen. Det var den lokala ledningen och styrelsen som tog beslutet att stänga den klassaflödesnegativa gruvan.


Bland annat står en nedgång i zinkpriset, högre energipriser och arbetskostnader bakom beslutet. Att avbryta förlustdrivande projekt är inte dumt, men något att vara noggrann med vid såna här beslut är att när väl produktionen återupptas ska det finnas personer som kan och vill arbeta. Jag tror inte att det är helt orealistiskt att personer tar ett annat jobb under den tid som gruvan är nedstängd och då måste nya tas in och läras upp.


Bolidens affärsmodell går delvis ut på att bryta malm och sedan förfina det själva. Det fungerar bra när gruvorna är igång, men om produktionen i gruvorna börjar hacka kan det leda till att bolaget i stället behöver köpa på råvarumarknaden. Nu spekulerar jag bara, men jag misstänker att det skulle bli dyrare eller i alla fall för med sig andra nackdelar. Om det inte skulle vara så är inte Bolidens val av affärsmodell särskilt logisk.


Aktien har den här veckan fallit nästan 10 procent och på onsdagen när marknaden kunde agera på vinstvarningen sjönk aktien 6 procent. Jag äger inte Boliden, men just dessa problem ser jag inte som en konsekvens av misskötsel hos bolaget. Metallhalter varierar och problem uppstår löpande.


Tara-gruvan har jag däremot delade tankar om. Gruvan är bland de större zinkgruvorna globalt sett, men lönsamheten i den verkar inte vara särskilt imponerande. Boliden skriver själva på sin hemsida att det på senare år tagits initiativ för att förbättra gruvans kostnadsposition.


Å ena sidan är den en rejäl mineraltillgång, men å andra sidan verkar den vara dålig på att tjäna pengar. I alla fall sett till hur mycket som investerats i den. Om gruvans kostnadsmassa kan minska och därigenom lönsamheten öka är det verkligen toppen, men hittills verkar det inte ha gått så bra. Dock har de senaste åren varit tuffa med brett stigande priser.


För att sammanfatta mitt rabblande anser jag att Boliden tampas med problem som inte är helt i deras kontroll. Hur branden startade vet jag inte, det kanske i själva verket var Bolidens fel, men metallhalter går upp och ned och det är inte så mycket att göra åt saken än att fortsätta gräva.


Hur ser ni som äger Boliden på det här? Har ni exempelvis sålt eller köpt fler aktier?