Nu har det mesta tydliggjorts avseende SAS och flygbolagets lösningar på den sits de sitter i. Kvar till aktieägarna blir inget, men det har såväl vd:n Anko Van der Werff som bolaget själva flaggat för.
SAS kursgraf är ingen vacker syn och visar det smärtsamma faktum att en aktie alltid kan falla 99 procent till. Om någon av en konstig anledning tyckte att aktien såg billig ut när den handlades omkring 30 öre för någon vecka sen efter flera 90-procentiga fall under en lång tid så kan den personen se aktien stå på 3 öre nu. Snart blir den dessutom helt värdelös.
SAS nådde i förra veckan en stor milstolpe, där flera aktörer skjuter in pengar i bolaget. Bland dessa finns exempelvis Air France-KLM och danska staten. Aktier ska emitteras till dem och SAS har även gett ut konvertibler. Beträffande aktier kom dock SAS med en trist nyhet för befintliga aktieägare: Aktien ska avnoteras från Stockholmsbörsen, vilket i stort sett gör att den blir värdelös för vanliga småsparare.
”Därmed förväntas det inte finnas något värde kvar för befintliga aktieägare i SAS”
skriver SAS om konkursprocessen.
Anledningen till detta är att aktieägare är långt ned i prioriteringen av skuldåterbetalning. När ett bolag går i konkurs (eller hamnar i en konkursprocess som SAS) går exempelvis staten (t ex genom obetalade skatter), långivare, kunder/leverantörer och även ägare av preferensaktier före ägare av stamaktier. I SAS fall innebär det alltså att pengarna inte räcker ned till botten i turordningslistan och aktieägare blir således utan något.
Å ena sidan har SAS nästan 87.000 aktieägare bara på Avanza, men å andra sidan verkar det handla om småbelopp räknat på såväl genomsnitt som median. Antalet personer som tjänat pengar på att köpa aktier i SAS kan inte vara många. Vad jag kan se finns det inte heller några bull- eller bearcertifikat på Avanza, där främst den senare skulle vara av intresse då.
Även om framtiden för SAS på börsen beräknas nå sitt slut i det andra kvartalet 2024, så kommer bolaget som det ser ut nu att fortsätta sin verksamhet. Själv flyger jag så billigt som möjligt och där brukar sällan SAS befinna sig. Det blev Easyjet den senaste gången, vilket sedvanligt innebar en lång promenad på flygplatsen.
Det är en lite hård ton i rubriken, men personligen tycker jag att det är bra att SAS lämnar börsen. Ett bolag som kämpar för sin överlevnad i en amerikansk konkursdomstol och därtill flaggat för att befintliga aktieägare inte lär få ett skvatt kan lika gärna avnoteras eller handelsstoppas tills processen är klar. Jag kommer inte att sakna SAS-aktien.