Trots att SAS ska avnoteras och att vd:n själv sagt att aktien kommer att vara värdelös, är den fortfarande på plats 14 över de mest ägda aktierna på Avanza.
Vilket jag tycker är helt sjukt. Bara på Avanza äger nästan 81.000 personer fortfarande aktien, som är marginellt ifrån att vara ned 100 procent sedan den noterades för över 20 år sedan. Även i år är nedgången inte långt ifrån 100 procent. Procent är lustigt ibland.
Aktieägare kommer som bekant inte särskilt högt upp i prioriteringen när det kommer till kritan och skulder ska betalas. Aktieägare kommer i princip sist, efter staten, långivare och andra fordringsägare. Denna dynamik kan göra det mer intressant att vara skuldinvesterare ibland, snarare än aktieinvesterare. Nu är det tråkigt nog lite svårt för oss småsparare att vara det, annars finns det några såna case som jag kan tänka på.
På grund av denna hierarki var SAS vd tidigt ute och sa att aktien förmodligen kommer att bli värdelös för aktieägarna. Detta i sig är väldigt intressant och faktiskt bra gjort av vd:n Anko van der Werff, tycker jag. Det är mycket mer transparent och förtroendeingivande att han är tydlig med det, snarare än att försöka prata omkring det. Huruvida SAS är räddat nu vet jag inte riktigt, men jag skulle i alla fall aldrig någonsin äga aktien.
Att så många fortfarande äger aktien kanske belyser det faktum att få personer faktiskt är insatta i sina aktier, särskilt jämfört med vad vi som är lite mer aktiva är. Jag gillar långsiktighet och att köpa aktier/fonder och sen inte titta på dem på många, många är en helt godkänd strategi, men jag skulle säga att det krävs att bolagen man investerar i faktiskt har en framtid. SAS har i stället varit problemfylld i väldans många år. Vidare skulle jag säga att kriteriet om bolag med en framtid är lättast att uppfylla om det handlar om stora och välkända bolag som exempelvis våra svenska verkstadsbolag och banker. Eller bara ta det lättaste och sannolikt mest lönsamma alternativet: billiga indexfonder.
SAS-aktien är dessutom fortfarande handlad med förvånansvärda summor (ofta över en miljon kronor per handelsdag), men det är nog många småsparare som försöker göra en liten hacka kortsiktigt. Även om det garanterat finns de som gått plus på aktien, är antalet som gått minus förskräckligt mycket större.
Just angående flygbranschen finns det ett ganska roligt talesätt som går något i stil med: Det snabbaste sättet att bli en miljonär är att vara en miljardär och starta ett flygbolag. Dock finns det ändå flygbolag som lyckas: Irländska Ryanairs aktiekurs har stigit raskt och bolaget ska även pynta en utdelning, något som SAS inte lär göra på länge.
Håller fullständigt med dig om att flygbolag inte är intressanta att satsa pengar på, om de blir det i framtiden är svårt att säga men sannolikheten är nog inte så stor under överskådlig tid.
/SpararPengarna
Känns bäst att bara hålla sig på sidlinjen. Man vet ju själv hur mycket prispress det är i den branschen. När jag och tjejen flög till Paris tog vi det absolut billigaste alternativet (vilket var Easyjet, så det blev rejäla promenader på flygplatserna…).
Set är ju så att det finns ett värde i sas aktie det borde gå att beräkna efter utspädning. U ligger väl lärde på 0.05 till 0.01 och Ja det är någon annan rider sas . Utan flyg skam då förstås
Problemet är att det egna kapitalet inte räcker till för att det ska bli kvar för aktieägarna och därtill ska aktien avnoteras. Så även om aktien skulle ha något värde så kommer man inte kunna köpa/sälja den på en börs.
Så här skriver SAS själva i sitt egna pressmeddelande 3/10: ”Därmed förväntas det inte finnas något värde kvar för befintliga aktieägare i SAS AB och ersättningen till innehavarna av kommersiella hybridobligationer förväntas vara förhållandevis liten”.