Lastbilstillverkaren Volvos rapport dimper ned i flödet klockan 07.20 på i morgon, onsdag. Aktien gick starkt i början av året, men det verkar mest ha varit utdelningsjägare som slog till – aktien steg rejält inför X-dagen och föll som väntat på själva X-dagen, men har sedan dess fortsatt ned ytterligare.


Förväntningarna indikerar en försäljning på drygt 129 miljarder kronor med ett justerat rörelseresultat på 16,9 miljarder, innebärande en justerad rörelsemarginal på 13,1 procent. Det skulle motsvara en liten nedgång jämfört med samma kvartal i fjol med en marginalförsvagning på en knapp procentenhet. Jämför vi med det fjärde kvartalet 2023 uppvisades då en försäljning på 148 miljarder kronor och ett justerat rörelseresultat på 18,4 miljarder, där marginalen var 12,4 procent. Marginalen har trendat nedåt i ett par kvartal nu och en vändning av den trenden skulle vara positiv, men dessvärre svårt också. Bolaget lär dock gynnas av en krona som försvagats mot såväl euron som dollar det senaste året, om än inga jätterörelser.


Fortsättningsvis borde nettokassan sjunka, men det är inte särskilt förvånande med tanke på att jätteutdelningen ägde rum i det första kvartalet. Det första kvartalet är inte heller det starkaste kassaflödesmässigt på grund av rörelsekapitalbindning. Som jag skrev i mitt inlägg för Q4-rapporten skapades drygt halva av helårets fria kassaflöde bara under det fjärde kvartalet och det så var trenden för flera verkstadsbolag såg ut. Att jämföra det första kvartalet med fjärde kvartalet på kassaflöden blir därmed lite äpplen och päron, tänker jag.


Volvos helårsprognoser för lastbilsmarknaden var blandade i det fjärde kvartalet. Den sänktes för Europa och Indien, men höjdes för Brasilien och rejält för Kina. Prognosen för den nordamerikanska marknaden lämnades oförändrad. I huvudsak är det Europa och Nordamerika som är Volvos största marknader, så Europasänkningen kan ses ha lite större vikt än de prognosändringarna. På anläggningsmaskinssidan, där Asien är den största marknaden, lämnades däremot prognoserna oförändrade för regionen.


Detta är dock prognoser för totalmarknaden och därmed inte för Volvo specifikt. Således är orderingången den bästa framåtblickande indikatorn (dock på lite kortare sikt) för Volvos egna affär, enligt mitt tycke. I det fjärde kvartalet var orderingången lägre och hur den blir i det första kvartalet är svår att sia om. Scania vittnade i alla fall om högre leveranser under det första kvartalet, så att Volvos leveranser stiger jämfört med året innan är nog inte helt osannolikt.


Bolaget meddelade förvisso om investeringsbeslut i Mexiko, där en ny fabrik för tunga lastbilar ska byggas. Med en förväntad driftstart under 2026 och det gissningsvis stora (icke givna) investeringsbeloppet är det knappast någon indikator på kortsiktig efterfrågan. Statistik från ACT Research visade å andra sidan att orderingången av tunga lastbilar i Nordamerika ökade under det första kvartalet, vilket ändå får ses som ett gott tecken på kort sikt. Noterbart är dock att siffran för mars dök rejält efter två starka månader dessförinnan.


Volvos nuvarande värdering ligger på P/E 11,5x och ev/ebit på 7,5x, men justerat för utdelningen stiger den senare multipeln till drygt 8x. Båda är varken höga eller låga tycker jag. Volvo är emellertid inte långt ifrån en femtedel av min portfölj, så utifrån ett riskspridningsperspektiv har jag inte köpt på ett tag. Senaste gången jag köpte aktier var faktiskt för ungefär ett år sedan.