Vi Avanza-användare har ett par gånger den senaste veckan tänkt logga in och se hur våra innehav utvecklas, men sedan upptäckt att vi inte ens kommer in. Röster har höjts på Twitter och folk är riktigt upprörda och säger att de byter till Nordnet.


Att vara en nätmäklare och samtidigt inte kunna genomföra köp- och säljorder rimmar illa. Förutom att det sänker förtroendet för Avanza innebär det också att banken går miste om intäkter i form av courtage. Problemen visar även att något inte är helt rätt i bankens teknik, vilket kan leda till ökade kostnader i form av it-investeringar.


Nu äger jag aktien och kan ses som partisk, men i min mening är inte Twitter-folket representativt för hela Avanzas kundbas. Bara för att några på Twitter säger att de ska byta till Nordnet betyder det inte att de andra hundratusentals kunderna kommer att göra det. Jag tror inte heller att alla som säger att de ska byta faktiskt flyttar alla sina innehav och lämnar Avanza.


Jag vill inte få det att låta som att det är ett icke-problem att Avanza har så pass många tekniska problem, det är oavsett uruselt av dem. Särskilt när Nordnet verkar klara av driften utan problem. Här blir det gratis marknadsföring för Nordnet på Avanzas bekostnad. Jag tycker däremot inte att de tekniska problemen försvagar investeringscaset i en väsentlig utsträckning. I alla fall inte än.


De flesta kunder är inte traders som handlar varje dag, men dessa traders står däremot sannolikt för en relativt stor del av intäkterna. Aktiva kunder genererar mer i courtageintäkter och jag skulle också vilja säga att de troligen genererar en del valutaväxlingsintäkter.


Att löpande tappa de här kunderna skulle skada Avanza som investeringscase och för att få dem att stanna får inte fler tekniska problem ske på ett tag (helst aldrig). Något måste ske för inte riskera detta högintäktsgenererande kundsegment. Därutöver är det extremt dåligt att även vi andra mer passiva investerare inte kan se våra egna aktiers och fonders utveckling.


Hur problemen specifikt kan åtgärdas är för mig omöjligt att svara på, för jag har varken insyn i Avanzas digitala system eller förståelse för ämnet. Det jag kan säga är att det inte får bli en ännu vanligare företeelse att Avanza ligger nere. Sedan skulle det också vara trevligt med mer transparens från bolaget, där de förklarar vad som sker och planen framåt.


Det kommer säkerligen leda till högre kostnader att förbättra systemen, men det här är ett problem som måste åtgärdas. Att vara en nätmäklare och dessutom titulera sig som någon sorts småspararfavorit och sedan ha dessa problem skadar varumärket. Det må vara en kliché, men att bygga upp ett varumärke tar lång tid. Att rasera det går betydligt fortare. Om det här leder till att kostnadsmål inte uppnås får det vara så. Bankkunder ska kunna lita på sin bank.


Finansinspektionen följer situationen. Vad exakt de tittar på vet jag inte. I absolut värsta fall kanske Avanza kan få böter (ren spekulation, jag har verkligen ingen aning och tror inte att det kommer ske), men det är bra att Avanza känner press från flera håll för att förbättra den tekniska sidan. Avanza kanske till och med kan få rådgivning av myndigheten.


Sammanfattningsvis tycker jag att det är problematiskt att Avanza den senaste tiden haft problem; det måste åtgärdas. Samtidigt tror jag att det är många högljudda som luftar sina (ilskna) tankar och de är inte representativa för hela kundbasen. Oavsett får det inte ske så här många tekniska problem på kort tid och systemen måste förbättras, även om det kostar.


Vad tycker ni om Avanzas problem? Är jag för snäll mot banken? Det finns de som tar till betydligt hårdare ord med krav om ersättning och så vidare.