Min cykliska portfölj sjönk mer än index under januari i en rekyl efter den riktigt starka avslutningen på fjolåret. Månaden har även varit riktigt händelserik med såväl rapporter som vinstvarningar samt ett minskat hopp om räntesänkningar i närtid.


Allt detta har mynnat ut i en nedgång på 2,6 procent för min portfölj under månaden, ganska exakt en procentenhet mer än de två index jag jämför portföljen med: OMXS30 och hela Stockholmsbörsen, båda med utdelningar inräknade.


Det var främst Volvo, Avanza och Cibus som tyngde portföljen, medan Investor ganska ensamt drog upp den. En högre utdelning än väntat medförde en uppgång för Investors aktie, samtidigt som Avanza sjönk på sin rapport. Volvo fick däremot ett smått positivt rapportmottagande, men uppenbarligen var det inget som lyckades hålla aktien uppe i det försämrade börshumöret.


Beträffande listan över mottagna utdelningar står Cibus ensam på den och det blev även två utdelningar från fastighetsbolaget under månaden. Bolagets rapport kommer däremot först i slutet på februari, så det dröjer tills vi får utdelningsbeskedet där.


Sedvanligt är det låg aktivitet i min portfölj och jag är i princip fullinvesterad med knappt ett par procent i likvider. Det har inte skett en enda transaktion i min portfölj under månaden, delvis på grund av att det inte finns så mycket kosing att köpa för just nu. Jag har emellertid funderat på att vikta om portföljen lite och skulle därtill gärna hitta ett nytt innehav. Mer jobb än vanligt de senaste månaderna parallellt med heltidsstudier och bloggskrivande sätter dock käppar i hjulet för mer djupgående analys. Jag avser däremot göra en ny DCF-modell med färre inputs än min befintliga för att kunna få en snabbare överblick och om resultatet är intressant kan jag göra en mer djupgående sådan. Det borde förenkla analysarbetet. Allt som återstår är bara att göra modellen…


Portföljsidan är även uppdaterad, likaså utvecklingen på tre års sikt! Länk här.


Av januaris 18 publicerade inlägg var de två mest lästa inläggen ett inför-inlägg om Volvos rapport och sedan mina tankar om Peabs vinstvarning.