Lastbilstillverkaren Volvo uppvisade en fin tillväxt för såväl det fjärde kvartalet som helåret 2023 med ett väldigt starkt fritt kassaflöde i det gångna kvartalet. Som resultat av det starka året höjdes utdelningen mer än jag väntade mig.


I det fjärde kvartalet steg intäkterna 10 procent till 148,1 miljarder kronor och rörelseresultatet lyfte till 16,9 miljarder kronor från 11,5 miljarder, innebärande en marginalförstärkning på drygt 3 procentenheter till 11,4 procent. För helåret steg intäkterna nästan 17 procent till 552,8 miljarder kronor och rörelseresultatet 46 procent till 66,8 miljarder.


Som jag skrev i mitt inför rapport-inlägg väntade jag mig högre intäkter i det fjärde kvartalet, men med en något lägre lönsamhet, i linje med historiska mönster. Det skedde den här gången också; marginalen för de första nio månaderna var 12,3 procent jämfört med ovan nämnda 11,4 procent, medan intäktstillväxten å andra sidan var större än jag väntade mig.


Orderingången i kvartalet var 49.347 lastbilar och 12.907 anläggningsmaskiner, vilket motsvarar en nedgång på 9 respektive 26 procent. Vidare tror Volvo fortsatt på en marknadsförsvagning för lastbilsmarknaden i Europa och Nordamerika, Volvos två största marknader. Prognosen för anläggningsmaskinsmarknaden sänktes något i Europa också. I vd-ordet skriver Martin Lundstedt om en normaliserad efterfrågan, likt han gjort de senaste rapporterna. Faktum är dock att orderingången steg sekventiellt med ett par tusen enheter för såväl lastbilar som anläggningsmaskiner.

Utdelningen föreslås vara 18 kronor, jämfört med 14 kronor året innan. Direktavkastningen blir således strax över 7 procent räknat på fredagens stängningskurs. Utdelningen kom in högre än min prognos på 17 kronor och motsvarar hela 36,6 miljarder kronor. Med ett resultat per aktie på 24,5 kronor finns det täckning för en sådan utdelning, likaså räknat på kassaflöden.


Det fria kassaflödet var nämligen väldigt starkt i det fjärde kvartalet. Under helåret genererade Volvo ett fritt kassaflöde på drygt 50 miljarder kronor och nästan hälften av det uppkom under det fjärde kvartalet. Med ett rörelseresultat på 66,8 miljarder kronor är kassaflödeskonversionen ganska bra på 75 procent. Utdelningen på 36,6 miljarder kronor understiger därmed det fria kassaflödet, vilket lämnar många miljarder att använda till annat. Exakt vad de ska användas till är däremot en bra fråga.


Utdelningen halverar dock inte ens nettokassan på hela 83,4 miljarder kronor. Generellt har nettokassan ökat de senaste åren trots Volvos jätteutdelningar, så att konstant skifta ut pengar i form av utdelningar verkar inte funka. Dessutom tror jag knappast att investeringsbehovet har ökat i den takt som nettokassan stigit. Nu kanske vissa börjar drömma om aktieåterköp och det är inte en helt dum idé, även om sådant har en tendens att pricka toppen på en cykel. Med Industrivärden som största ägare och ett förstärkt grepp när Lundbergssfärens Pär Boman tar klubban ser jag oavsett sannolikheten för återköp som väldigt låga.


Avslutningsvis fortsätter Volvo att prestera på en hög nivå med fin lönsamhet både i form av rörelsemarginal och en avkastning på sysselsatt kapital på över 30 procent. Även om en normalisering sker på marknaderna tycker jag att Volvo tar sig an det från en stark position. I och med ytterligare en monsterutdelning från Volvo ter det sig även sannolikt att bolaget återigen blir min största utdelare.